Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 6 juni 2015

2008 Legras & Haas Millésime

(100 % chardonnay)

18 april 2015 (hemma)

Doft: Komplex, brödig och gräddig doft med inslag av röda äpplen, mineral, mandlar, honung och persika. Efter längre tids luftning något rostade toner.

Smak: Något utvecklad, fruktig, koncentrerad, torr och frisk smak med viss bitterhet. Tydliga chardonnaytoner! Äpplen, persika, mandlar och citrus. Medellång, mycket torr eftersmak med inslag av persikokärna. Den lilla bitterheten avtar senare och ersätts av en (klart mer angenäm) ton av nougat. Det är mycket frukt men samtidigt en bitande syra – så typiskt för dessa fantastiska 2008:or!

Kommentar: Årgångsvinerna från det lilla huset Legras & Haas i Chouilly är alltid säkra kort och 2008:an är givetvis inget undantag. Det är en underbar champagne redan idag, men det finns gott om potential för den tålmodige. Det ska bli intressant att se hur mycket bättre den kan bli med några års lagring! Den här flaskan köptes på Systembolaget i juni 2014.

Betyg idag: 89(+)

Sannolikt bäst: 2019-2025


2 kommentarer:

  1. Jag håller med - helt underbar!
    Var kan jag idag få tag på denna???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Du hittar den exempelvis på Systembolaget på magnum eller på Franska Vinlistan (http://www.franskavinlistan.com) både på butelj och magnum.

      Radera