Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 9 maj 2015

A. Bergère Brut Nature

(100 % chardonnay)

11 april 2015 (Malmö Vinfestival)

Doft: Frisk, något blommig doft med inslag av mineral och gröna äpplen.

Smak: Mycket ren och torr smak av mineral, omogna gröna äpplen och citrus.

Kommentar: Som namnet antyder är det här en champagne helt utan dosage. Det ger en mycket ren och fräsch upplevelse!

Betyg idag: 78

Sannolikt bäst: 2018-2023



Det här är första inlägget från årets upplaga av Malmö Vinfestival. I år hade mässan, som hölls 10-11 april, till viss del ett italienskt tema varför utbudet av champagne dessvärre var något begränsat. Man kunde också konstatera att inställningen till mässan och oss besökare varierade ganska kraftigt mellan de olika utställarna. Många av importörerna var passionerade entusiaster som knappt ville ta betalt för vinerna de serverade, medan andra, tragiskt nog, verkade ha bestämt sig för att försöka tjäna pengar på slattarna som de hällde upp. Man hade ju önskat att de såg ett värde i att marknadsföra sina viner och att det uteslutande var därför de var där! Det värsta exemplet var nog importören av Kalle Anka-champagnen Armand de Brignac, som ville ha 150 kr för ett litet smakprov! Killen i montern tyckte dessutom det var mer intressant att märket ägs av Jay Z än att informera om vilka druvor och årgångar champagnen bygger på… Jag såg ingen som verkade särskilt imponerad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar