Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 19 april 2015

1999 Egly-Ouriet Millésime

(70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

29 mars 2015 (hemma)

Doft: Mogen och parfymerad doft med tydliga sherrytoner. Inslag av torkad frukt, honung, marsipan, ek och äpplen. Senare framträder även toner av gräddkola.

Smak: Utvecklad, kryddig, frisk och mycket torr smak med viss sherrykaraktär. Röda äpplen, hallon, marsipan och grapefrukt. Senare även gräddkola. Tydlig fatkaraktär. Lång, torr eftersmak med inslag av äppelskal.

Kommentar: Ännu en fantastisk champagne från Egly-Ouriet. Degorgerad i november 2009 efter att ha legat nio år och fyra månader på jästfällningen. Flaskan köpt på Systembolaget (beställningssortimentet) i februari 2014. På topp nu!

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2014-2018

Tidigare intryck av denna champagne:

2014-02-21: 90




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar