Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 8 mars 2015

2004 Pol Roger Blanc de Blancs

(100 % chardonnay)

6 februari 2015 (på kontoret)

Doft: Blommig doft med lätt rostade toner och inslag av mineral, röda äpplen och nougat.

Smak: Torr och mycket frisk smak med en påtaglig syra. Omogna röda äpplen, citrus och nötter.

Kommentar: Den här känns ofärdig idag och behöver absolut lagras! Jag upplever också att den har något lägre dosage än ”den vanliga” årgångschampagnen (Vintage), men när jag googlar på det får jag svar som varierar mellan 6 och 8 g/l.

Dracks i en Pol Roger-provning tillsammans med 2004 Vintage och 2002 Cuvée Sir Winston Churchill.

Betyg idag: 83(++)

Sannolikt bäst: 2019-2024



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar