Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 26 december 2014

2008 Laherte Frères Les Empreintes

(50 % pinot noir, 50 % chardonnay)

15 november 2014 (hemma)

Doft: Mineral, brioche, gula äpplen, plommon, citrus och lite smör. Efter hand smörkola och aprikos.

Smak: Mycket frisk, syrlig och något utvecklad smak med gräddiga toner. Citron, omogna gula äpplen, gula plommon och smörkola. Mycket syra! Medellång, torr eftersmak med inslag av äppelskal.

Kommentar: Det här är en fantastisk champagne med mycket ren och naturlig smak! Den är fortfarande ung och vinner mycket på luftning i dagsläget.

Med Les Empreintes vill Aurélien Laherte visa upp det bästa som jordmånen i hembyn Chavot kan åstadkomma varje år. Druvsammansättning och stil varierar från år till år och för 2008 är det 50 % pinot noir och 50 % chardonnay (varav en tredjedel chardonnay muscaté). Officiellt årgångslös, eftersom den inte hunnit ligga 36 månader på jästen, men helt och hållet baserad på 2008 års årgång. Jäst och lagrad på bourgognefat, utan malolaktisk jäsning. Degorgerad i mars 2012. Dosage på 4 g/l. Flaskan köpt vid ett besök hos Laherte i oktober 2014.

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2018-2025



Aurélien Laherte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar