Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 19 augusti 2014

2001 Françoise Bedel Comme Autrefois


(70 % pinot meunier, 30 % chardonnay)

25 juli 2014 (hemma)

Doft: Mogen och kryddig doft med sherrytoner. Inslag av torkad frukt, äpplen, citrus, rostade mandlar och en aning gräddkola.

Smak: Utvecklad, fruktig och frisk. Gula äpplen, gräddkola, mogen citron och blodgrape. Medellång eftersmak. Mycket syra.

Kommentar: Gammaldags förslutning! Jäst på ekfat. Buteljerad i maj 2002 och degorgerad (från) oktober 2012. Den har med andra ord fått ligga mer än tio år på jästfällningen! För en småodlare med begränsade förutsättningar är det väldigt ambitiöst. Och dessutom ett tydligt bevis på att man tror på sin råvara – även ett generellt uselt år som 2001! Och resultat blir också snudd på fantastiskt! Dosage på 8,1 g/l.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2015-2020




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar