Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 12 maj 2014

Henri Giraud Esprit de Giraud


(70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

29 mars 2014 (Malmö vinfestival)

Doft: Fruktig, parfymerad och utvecklad. Inslag av mogna päron, äpplen och mineral.

Smak: Frisk och fruktig. Mineral, äpplen och en aning lime.

Kommentar: Familjen Giraud-Hémart har verkat i Aÿ sedan 1600-talet och 1974 startade Henri Giraud sitt champagnehus. Idag är det sonen Claude Giraud som driver firman vidare mot nya höjder. Han är framförallt känd för att jobba aktivt med fatlagring och med utveckling av nya fat. Råvaran till ekfaten kommer från Argonneskogen, belägen åtta mil öster om Aÿ. Det här är den lokala eken från Champagne som användes när de ursprungliga champagnerna skapades.

Man äger 8,8 hektar odlingar, varav 8 hektar i Aÿ. Från dessa odlingar, tillsammans med de druvor man köper in, producerar man 250 000 flaskor per år. Champagnerna från Giraud är smakrika och karaktärsfulla viner på en genomgående hög nivå. Eller som Robert Parker lär ha sagt: ”Det är så här jag tycker att Krug borde smaka” – ett betyg så gott som något!

Esprit de Giraud är husets enklaste champagne. Den görs till 95 % på, mestadels inköpta, druvor lagrade i ståltank tillsammans med 5 % ekfatslagrat reservvin från Aÿ. 70 % pinot noir och 30 % chardonnay. Basårgång i denna flaska är 2010.

Betyg idag: 80

Sannolikt bäst: 2017-2020


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar