Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 29 april 2014

2004 Dehours Lieu-dit Brisefer


(100 % chardonnay)

22 mars 2014 (hemma)

Doft: Utvecklad, fruktig och något komplex. Röda äpplen, aprikos, mogna plommon och rostat bröd. Ganska snart även torkad frukt och hasselnötter. Senare sherrytoner med tydliga inslag av honung.

Smak: Utvecklad och mycket frisk smak av röda äpplen, plommon och mogen citron. Medellång, aningen bitter eftersmak med inslag av äppelskal, citrusskal och grapefrukt. Mycket syra.

Kommentar: Det här är en av Dehours vingårdschampagner. Brisefer är en vingård i Mareuil-le-Port, i Marnedalen, med mycket kalkrik jord. Chardonnaystockarna här planterades 1966 respektive 1992. Årgången 2004 räckte till 3 334 standardflaskor och 300 magnum, som buteljerades den 18 juli 2005 och degorgerades den 3 december 2010. Jag hittar ingen exakt uppgift angående dosagen, men eftersom champagnen är extra brut ligger den mellan noll och sex gram per liter. En mycket bra champagne, som dracks tillsammans med systervinet Maisoncelle från samma årgång!

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2017-2022







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar