Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 10 februari 2014

Paul Dangin Cuvée Saint-Cyr


(100 % pinot blanc)

När: 2 januari 2014

Var: Hemma

Doft: Brödig doft med lätt rostade toner. Rostat bröd, mandlar, äpplen, vetemjöl och plommon.

Smak: Mycket frisk och fruktig, relativt utvecklad. Inslag av mogna äpplen, plommon, mogen citron och grapefrukt.

Kommentar: Det här är en mycket bra champagne! Och det är alltid kul när man hittar en ren pinot blanc! Den är baserad på 2006 års skörd. Endast 1500 flaskor gjordes. Köpt på La Fine Bulle i Épernay i september 2013.

Familjeägda Paul Dangin & Fils grundades 1947 och håller till i Celles-sur-Ource i Aube.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2015-2019



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar