Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 18 januari 2014

2005 Dehours La Côte en Bosses


(pinot meunier, chardonnay, pinot noir)

När: 5 december 2013

Var: Hemma

Doft: Kryddig och brödig doft med brända toner. Mineral, bränt bröd, gummi, en aning lakrits, krita och äpplen. Efter hand viss nötighet.

Smak: Ännu ung, toktorr och mycket frisk. Inslag av mineral, krita, gröna äpplen och lime. Medellång eftersmak. Mycket syra!

Kommentar: Det här är en mycket intressant producent! Huset – man har status som négociant-manipulant men köper inte in några druvor – grundades 1930 av Ludovic Dehours och drivs sedan 1995 av sonsonen Jerôme Dehours. Man håller till i den lilla byn Cerseuil i Marnedalen, väster om Épernay och söder om floden. Här och runt de närliggande byarna Mareuil-le-Port, Œuilly och Troissy äger de 14 hektar odlingar fördelat på 40-talet jordlotter. I dessa trakter odlar man främst pinot meunier, som också står för 60 procent av Dehours odlingar (30 procent är chardonnay och 10 procent pinot noir). Jerômes ambition är att, med hjälp av ett så ekologiskt arbetssätt som möjligt, begränsa skördeuttagen för att få koncentrerade druvor och långlivade vinrankor. Man har en imponerande uppställning champagner och många av dem är rena vingårdsviner (lieux-dits).

La Côte en Bosses är ett vingårdsvin där samtliga druvor kommer från vingården med samma namn i Mareuil-le-Port, där det odlas såväl pinot meunier som chardonnay och pinot noir. Vinstockarna är mycket gamla och till den här årgången gjordes endast 2 402 flaskor. Den buteljerades den 12 juli 2006, efter att ha legat på gamla ekfat, och degorgerades den 13 december 2012. Dosage på 2 g/l.

Den här kom i släppet den 2 december 2013 på Systembolaget. Behöver i dagsläget luftas ett par timmar innan den börjar öppna upp sig!

Betyg idag: 80(+)

Sannolikt bäst: 2018-2023



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar