Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 17 oktober 2013

Janisson Baradon Brut Sélection


(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

När: 16 september 2013

Var: La Banque i Épernay

Doft: Fruktig och brödig doft. Inslag av persika och gula äpplen.

Smak: Frisk och torr smak med inslag av salmiak, äpplen och grapefrukt.

Kommentar: Huset grundades av Georges Baradon 1922 och drivs idag av Richard Janisson och hans söner Maxence och Cyril. De håller till i Épernay och det mesta av deras 9 hektar odlingar ligger spridda runt staden. Man jobbar utifrån ekologiska principer och i likhet med exempelvis Agrapart har man delvis börjat ersätta traktorn med häst när man plogar sina marker. Utöver tre varianter av standardcuvéen (brut, extra brut och non dosé) har de bl a två årgångsviner samt tre mycket intressanta vingårdschampagner. En spännande producent som jag tror vi får höra betydligt mer om i framtiden!

Sélection består till 70 procent av den senaste skördade årgången samt 30 procent av ekfatslagrat reservvin från föregående år. Därefter får det ligga tre år på jästfällningen innan det degorgeras. Dosagen är förhållandevis låga 7 g/l.

Betyg idag: 79

Sannolikt bäst: 2015 – 2018



2 kommentarer:

  1. Hej
    Vi hittade just din blogg om tester och dina betyg. Jättekul och bra läsning, kanske kan vi ses på en provning vid tillfälle
    Med vänlig hälsning
    www.champagne.se

    SvaraRadera
  2. Hej! Tack för det! Kul att ni tittade förbi!

    SvaraRadera