Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 5 oktober 2013

Bernard Tornay Vieille Réserve Rosé


(60 % chardonnay, 40 % pinot noir)

När: 14 september 2013

Var: På La Banque i Épernay

Doft: Fruktig doft med inslag av röda bär.

Smak: Torr, frisk och outvecklad smak. Inslag av hallon, smultron och citrusskal. Mycket syra.

Kommentar: Familjefirman Bernard Tornay håller till i grand cru-byn Bouzy i Montagne de Reims. Dagens verksamhet startade 1950, då Bernard tog över efter sin svärfar Gaston Barnaut. Familjen Barnaut hade dessförinnan odlat vin här sedan 1600-talet. Idag drivs huset vidare av Bernards dotter Nathalie och hennes make Rudy. Druvorna till detta vin kommer från Bouzy och Ambonnay. Förutsättningarna för en bra champagne är därmed mycket goda, men det här vinet är långt ifrån färdigutvecklat idag.

Betyg idag: 70

Sannolikt bäst: 2016 – 2018



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar