Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 10 juli 2013

1998 Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill


(pinot noir, chardonnay – fördelningen är hemlig)

När: 20 juni 2013

Var: Hemma

Doft: Underbar doft! Komplex, frisk och blommig med aningen brända toner. Inslag av honung, citrus, äpplen och rostade mandlar.

Smak: Mycket frisk, torr och något utvecklad smak med inslag av gula äpplen, citron, apelsin och grapefrukt. Mycket syra!

Kommentar: Denna prestigecuvée från Pol Roger introducerades 1984 (med årgång 1975) och 1998 är den elfte årgången i ordningen. Ett stort och komplext vin redan idag! Och med stor potential att utvecklas ytterligare de närmaste tio åren.

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2020 – 2030



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar