Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 6 juni 2013

2002 Leclerc Briant Rubis de Noirs


(100 % pinot noir)

När: 3 maj 2013

Var: Hemma

Doft: Bärig, bourgognelik doft med inslag av röda äpplen, jordgubbar och hallon. Efter ett tag, när vinet stigit i temperatur, framträder brända toner och inslag av rostat bröd.

Smak: Outvecklad, rödvinslik smak med inslag av röda vinbär, jordgubbar, hallon, lingon och blodgrape.

Kommentar: Det första som slår en är den fantastiska rubinröda färgen! För att lyfta fram den samma har man påpassligt valt en flaska av ofärgat glas. Och det är onekligen en spännande champagne! Fast det borde kanske snarare kategoriseras som ett mousserande rödvin än en roséchampagne? För det är otroligt rödvinslikt, till både utseende och smak. Men det är kul att någon vågar utmana konventionerna! Hur som helst, idag är det väldigt slutet och outvecklat. Det här är ett vin som man ska lägga längst in i källaren och glömma bort i sisådär 10-15 år. Min gissning är att det kommer smaka fantastiskt framåt 2025!

Betyg idag: 83 (inkl två pluspoäng för den unika stilen)

Sannolikt bäst: 2023 – 2030



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar