Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 15 april 2013

Tarlant Rosé Zero


(85 % chardonnay, 15 % pinot noir)

När: 28 februari 2013

Var: Ô Chateau i Paris

Doft: Angenäm doft med inslag av röda äpplen och hallon. Efter en stund i glaset framträder brända toner.

Smak: Torr och frisk smak med inslag av äpplen och citrus. En aning blodgrape i eftersmaken. Mycket syra!

Kommentar: Familjeägda Tarlant håller till i den lilla byn Oeuilly, väster om Épernay. De har alltid mycket låg eller ingen dosage i sina viner. Det här har, som namnet antyder, ingen dosage alls. Förmodligen är det en ren chardonnay som man tillsatt stilla pinot noir till. Det är en jättebra roséchampagne som bevisar att det går hur bra som helst att göra en riktigt god champagne (och även rosé) helt utan dosage! Baserad på 2008 års årgång med tillägg av äldre reservviner. Degorgerad i april 2012.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2018 – 2024



Tillägg 2022-05-21: Justerat upp betyget för att bättre matcha hur jag tillämpar betygsskalan idag samt korrigerat perioden när jag tror den är som bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar